Podsumowanie dotychczasowych prac – podatki lokalne / definicja budowli

W związku z trwającymi konsultacjami rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, ustawy o podatku leśnym oraz ustawy o opłacie skarbowej, który został udostępniony 14 czerwca br., poniżej przedstawiamy działania Związku podjęte w tym zakresie.

Wstępne działania i prace Zespołu Roboczego

18 marca br. nasz Związek przekazał do Ministerstwa Finansów wyniki prac specjalnie powołanego Zespołu Roboczego ds. przygotowania projektu nowej definicji legalnej budowli. Działania te miały na celu doprecyzowanie przedmiotu opodatkowania podatkiem od nieruchomości w kontekście wyroków Trybunału Konstytucyjnego z 4 lipca 2023 r. i 18 października 2023 r. Zespół przeprowadził szczegółową analizę obowiązujących przepisów i, opierając się na wytycznych Trybunału, opracował propozycje zmian, które uwzględniały m.in. przeniesienie definicji określających przedmiot opodatkowania do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Dokument ten, stanowiący załącznik nr 2 do stanowiska, zawierał również propozycję stworzenia katalogu obiektów zaliczanych do budowli podlegających opodatkowaniu.

Kluczowe uwagi do projektowanej nowelizacji – 5 lipca br.

W związku z publikacją projektu ustawy, Zarząd Związku wystosował w dn. 5 lipca br. stanowisko przekazujące szczegółowe uwagi w tej sprawie. Uwagi te uwzględniały postulaty gmin członkowskich i miały na celu usprawnienie oraz doprecyzowanie proponowanych zmian legislacyjnych, aby zminimalizować potencjalne wątpliwości interpretacyjne po wejściu w życie nowych przepisów.

Definicja budynku i budowli

Zaproponowano, aby do definicji budynku dodano zastrzeżenie, że budynek nie jest budowlą. Zasugerowano również doprecyzowanie definicji budowli jako zespołu elementów niezbędnych do prawidłowej, bezpiecznej i zgodnej z przepisami realizacji celu gospodarczego, z jednoczesnym usunięciem wymogu, aby były one wykonane „z użyciem wyrobów budowlanych”. Zarekomendowano także dodanie zastrzeżenia, że budowle mają być „wykonane lub zmontowane w określonym miejscu”. Ponadto, zaproponowano uzupełnienie katalogu budowli zawartego w projektowanym załączniku nr 4 do ustawy o kilkanaście obiektów, które wówczas nie budziły wątpliwości jako przedmioty opodatkowania.

Opodatkowanie oraz definicja garażu

Przedstawiono postulat, aby garaże znajdujące się w budynkach mieszkalnych, w tym garaże wielostanowiskowe, były uznawane za budynki pozostałe, a dla nich stosowano odpowiednią stawkę podatkową. Ponadto, zaproponowano wprowadzenie definicji garażu jako budynku przeznaczonego do przechowywania pojazdów mechanicznych lub faktycznie wykorzystywanego w tym celu, co obejmowało również części budynków i obiekty wolnostojące, niestanowiące części budynku.

Opłata Skarbowa

W odniesieniu do opłaty skarbowej, zasugerowano, aby pełnomocnictwa składane elektronicznie za pośrednictwem konta w systemie teleinformatycznym były przypisane do jednego, określonego organu podatkowego właściwego miejscowo. W innych przypadkach, zaroponowano, aby właściwym organem podatkowym pozostał dotychczasowy organ odpowiedni ze względu na miejsce złożenia dokumentu.

Dodatkowe argumenty i dalsze działania – 1 sierpnia br.

1 sierpnia br. nasz Związek wystosował pismo, w którym zawarto dodatkowe argumenty dotyczące dwóch istotnych propozycji, które nie uzyskały akceptacji projektodawcy nowych przepisów. Pierwsza z nich dotyczyła konieczności uzupełnienia załącznika nr 4 do ustawy o konkretne nazwy budowli i obiektów budowlanych, których status jako przedmiotów opodatkowania nie budził wątpliwości w orzecznictwie sądów administracyjnych. Druga propozycja odnosiła się do ustalenia jednolitej stawki podatkowej dla wszystkich garaży, analogicznie do budynków pozostałych. Pismo to zostało załączone do dokumentacji.

Konferencja uzgodnieniowa – 7-8 sierpnia br.

Następnie w dn. 7-8 sierpnia br. odbyła się konferencja uzgodnieniowa zorganizowana przez Ministerstwo Finansów, dotycząca zmian w ustawie o podatku rolnym, podatkach i opłatach lokalnych, podatku leśnym oraz ustawie o opłacie skarbowej. W konferencji tej, z ramienia Związku, uczestniczył mec. Rafał Wróbel. Planowane zmiany mogą znacząco wpłynąć na budżety gmin oraz sposób zarządzania opodatkowaniem nieruchomości. Jednym z kluczowych tematów była redefinicja pojęć „budowla” i „budynek”. Zmiany te mogą prowadzić do rozszerzenia katalogu obiektów opodatkowanych jako budowle, co wpłynie na wzrost wpływów z podatku od nieruchomości, ale jednocześnie może zwiększyć obciążenia podatkowe dla lokalnych przedsiębiorstw, szczególnie w sektorze rolniczym. Z perspektywy samorządów, istotne jest zrozumienie, jak nowe definicje wpłyną na lokalne budżety oraz jakie obiekty mogą być teraz objęte podatkiem. Dyskusje dotyczyły także opodatkowania infrastruktury technicznej, takiej jak sieci telekomunikacyjne i elektroenergetyczne. Ministerstwo Finansów utrzymuje, że te obiekty powinny być klasyfikowane jako budowle, co może zwiększyć wpływy podatkowe, ale jednocześnie spotkało się to z obawami ze strony przedsiębiorców. Samorządy muszą być przygotowane na potencjalne konflikty i negocjacje z firmami działającymi na ich terenie. Inne kwestie, takie jak opodatkowanie rurociągów technologicznych, zbiorników oraz kontenerów i hal namiotowych, również mogą mieć bezpośredni wpływ na lokalne dochody. W szczególności, rozszerzenie opodatkowania tych obiektów może prowadzić do zwiększenia wpływów, ale także może wywołać opór ze strony lokalnych przedsiębiorstw, co z kolei może wpłynąć na gospodarcze relacje w regionie. Podsumowując, dla samorządów istotne jest aktywne monitorowanie dalszych prac nad projektem ustawy, a także przygotowanie się na możliwe zmiany w zarządzaniu lokalnymi podatkami oraz na potencjalne skutki społeczne i gospodarcze wprowadzenia nowych przepisów.

Monitoring i dalsze działania Związku

Związek na bieżąco monitoruje sytuację oraz dalsze prace nad projektem ustawy, aby odpowiednio reagować na zmiany, mając na uwadze interes jst członkowskich Związku.

 

Skip to content