Zarząd Województwa Śląskiego przyjął projekt koncepcyjny Miejsca Odpoczynku Rowerzysty (MOR)

wizualizacja projektu rekomendowanego do wykorzystywania w planowaniu/budowaniu MOR przy regionalnych trasach rowerowych w woj. śląskim

W kwietniu Zarząd Województwa Śląskiego przyjął projekt koncepcyjny Miejsca Odpoczynku Rowerzysty (MOR) w wersji Mini i Maxi.  Projekt ten jest rekomendowany do wykorzystywania w planowaniu/budowaniu MOR przy regionalnych trasach rowerowych w woj. śląskim.

Rozwój infrastruktury rowerowej to kluczowy element tworzenia bardziej przyjaznego środowiska dla rowerzystów i poprawy jakości życia mieszkańców. Czy to inwestycje w nowe ścieżki rowerowe, modernizacja istniejących dróg czy też promowanie kultury rowerowej – każdy krok w tym kierunku przynosi korzyści dla lokalnej społeczności.

Zachęcamy do zapoznania się z informacjami oraz wizualizacjami projektów MOR (przygotowanymi przez pracownie: Raww Related Architecture Wojciech Wiatr oraz Architekt – Adam Wawoczny) na stronie ROWERY.SLASKIE.PL

Zalety MOR:

  1. Wysoki standard: Dotychczasowe projekty MOR nie zawsze spełniały wysokie standardy. Przygotowane projekty spełniają najwyższe standardy, a to oznacza, że MORy będą oferować identyczny poziom jakości i funkcjonalności.
  2. Lokalizacja: Wersja MAXI może stanowić punkt początkowy lub końcowy trasy, a wersja MINI ma być lokalizowana w każdym miejscu istotnym z punktu widzenia rowerzysty. To oznacza, że MORy będą dostępne w regularnych odstępach na trasach rowerowych.
  3. Wyposażenie: Idealny MOR powinien:
    • Zapewniać schronienie przed deszczem, wiatrem, słońcem i upałem oraz zapewnić odpowiedni przepływ świeżego powietrza.
    • Być wyposażony w stół, ławy, stojaki rowerowe i kosze na śmieci.
    • Dla tras o dużym natężeniu rowerzystów, przy węzłach tras rowerowych lub miejscach atrakcji turystycznych, MOR może uwzględniać toalety, dostęp do bieżącej wody, punkty ładowania rowerów i urządzeń elektronicznych oraz samoobsługowe stacje naprawcze rowerów wyposażone w zestaw narzędzi i pompkę.
  4. Bezpieczeństwo i komfort: Punkty MAXI, uzupełnione o wersje MINI, mają zapewnić bezpieczeństwo i komfort rowerzystów podczas ich wypraw.

 

Należy pamiętać, że MORy znacząco mogą przyczynić się do rozwoju turystyki rowerowej w regionie, poprzez:

  1. Komfort i bezpieczeństwo: MORy oferują rowerzystom miejsca do odpoczynku, schronienia przed różnymi warunkami atmosferycznymi oraz wyposażenie takie jak stojaki rowerowe. To sprawia, że podróżowanie rowerem staje się bardziej komfortowe i atrakcyjne.
  2. Sieć tras rowerowych: MORy  często są umieszczane w regularnych odstępach na trasach rowerowych. Dzięki temu rowerzyści mogą planować swoje trasy, mając pewność, że znajdą odpowiednie miejsca do odpoczynku.
  3. Promocję regionu: Dobrze zaprojektowane MORy stanowią wizytówkę regionu, stanowią informację o gościnności oraz dbałości gospodarzy miejsca o potrzeby turystów.
  4. Współpracę z lokalnymi społecznościami: MORy mogą być miejscem spotkań, wymiany doświadczeń i integracji lokalnych społeczności. To przyciąga zarówno turystów, jak i mieszkańców.

 

Wierzymy, że  nowe MORy – ujednolicone pod względem funkcjonalnym i estetycznym – wkrótce zaczną pojawiać się w naszej przestrzeni.

 

Informacja o uchwale Zarządu Województwa https://tiny.pl/dr13h

Informacje o projekcie https://tiny.pl/dr13w

 

Skip to content